Tiikereistä, teatterista ja tyhjyydestäni

Still elokuvasta Three Tidy Tigers Tied a Tie Tighter.

Milloin viimeksi kävit katsomassa elokuvan, joka rakasti sinua? Ei ihmeellistä ideaalisinää tai jaloa sankarisinua, vaan sinua sellaisenasi, hämmentynyttä pientä pimeässä salissa. Milloin viimeksi näit elokuvan, joka kasvatti sinua katsojana, halusi opettaa katsomaan uudella tavalla? Elokuvan, joka ei ottanut sinua panttivangiksi, vaan jäi elämään sinussa.

Three Tidy Tigers Tied a Tie Tighter on minulle tällainen elokuva. Sen henkilöhahmot (tiikerit) ovat minulle kuin ystäviä. Kuten meistä moni, he ajelehtivat kaupungissa, joka on unohtanut heidät. Kaupungissa riehuu muistinmenetysepidemia. Dystopian kaduilla tiikerit pitävät yhtä ja toisistansa huolta. Tiikerit eivät ole erillisiä, eivätkä sen paremmin kiinni toisissaan. He ovat yhtä, eivät yhtä tai toista. Tämän elokuvan tiikerit ovat antiteesi binääriselle ajattelulle. He auttavat minua unohtamaan sukupuolen elokuvakerrontaa määrittävänä tekijänä. Muistinmenetykseen johtava virus on ehkä historiaansa häpeävän hallinnon masinoima – olosuhteet ovat toden teolla arveluttavat. Elokuva kuitenkin muistuttaa, että unohtaminen voi olla myös taivaallista. Maailmassa on niin paljon pahaa ja harmillista, mitä unohtaa.

Tahdon unelmoida rikkauksista ja tahdon, että Kermit-sammakko laulaa minulle sateenkaaren tuolta puolen.

Olen kyllästynyt katselemaan elokuvia, jotka eivät rakasta minua. Olen niin väsynyt nauramaan kustannuksella, asettumaan naurunalaiseksi ja olemaan naurun aihe. Väsynyt uskomaan, että ihmiset ovat jossain tarkoin dokumentoimattomassa vaiheessa tehneet peruuttamattoman virheen, enkä minä sen takia voi enää sopia tänne. Olen kauttaaltani väsynyt unelmoimaan maailmanlopusta. Tahdon unelmoida niin kuin yhdysvaltalaisten lastenelokuvien lapsia opetetaan unelmoimaan. Tahdon unelmoida rikkauksista ja tahdon, että Kermit-sammakko laulaa minulle sateenkaaren tuolta puolen.

Elokuvissa usein unohdamme, keitä olemme. Kokoonnumme suureen pimeään saliin heijastelemaan kuvia menneestä, olevasta ja ikuisesti tulevasta.

Olen etsinyt itseäni elokuvista niin pitkään. Eksyin etsinnöissäni Hollywoodiin ja löysin sieltä suuren ja äänekkään koneen, joka monisti kahdenlaisia nukkeja liukuhihnalle. Se oli suuri heteroseksipyörä, yksi suurimmista huijauksista. Inhottava biologinen kone haisee vanhentuneelta ja pakottaa maailman lihan muotteihin. Se haisee heteroseksiltä, miehiltä ja naisilta. Aivan vääristä paikoista olen etsinyt itseäni ja etsinyt elokuvakerrontaa, joka yltäisi sukupuolen tuolle puolen. Olen etsinyt väsymiseen asti. Siksi minussa jotenkin resonoi, kun yksi tiikereistä laulaa: “Meidän kaltaisemme unohdetaan aina. En anna sen olla näin – kerron elämistämme.” Se kuulostaa lupaukselta. “Me synnymme maailmaan alastomina, ja loppu onkin sitten dragia.” Voi, kyllä! Kyllä!

Elokuvissa usein unohdamme, keitä olemme. Kokoonnumme suureen pimeään saliin heijastelemaan kuvia menneestä, olevasta ja ikuisesti tulevasta. Suuren salin suojissa moni sanoutuu irti miehuudestaan tunnistaakseen moninaisuutensa. Mielissämme keikistelemme kuten kuvat, keskustelemme niiden kanssa, temmeltelemme niissä etsiessämme itsiämme. Kuvia on niin monta ja hetkittäin minä näen itseni niissä kaikissa, valun vähän kuhunkin kuvaan ja vallaannun aivan. Elän, kukin sikin sokin ja roiskun ympäriinsä Three Tidy Tigersin kuvissa. Minä olen yksinäisen erikoistavarakaupan myyjä ja koko vakavamielinen otsatukkanuoriso. Olen voihkiva vanha eksentrikko, jonka kainaloa nuollaan suurkaupungin sykkeessä ja lähiössä sureva leski. Olen liplatellen ympäriinsä roiskuva, kukin sikin sokin. Olen toisiinsa kietoutuvat tiikerit, jotka silittelevät toistensa tiikerinpäitä. Nälkäiset isokissat tallustelevat saliin ja käyvät ruokailemaan. Ne syövät seljankukkia, siemensämpylöitä ja sukupuolemme. Ruokailkaa vain, me kyllä annamme luvan.