R&A Shorts -trailerissa aika on pysähtynyt, mutta jokin liikkuu yhä

Kuva R&A Shorts -trailerin kuvauksista.

Vuoden 2020 R&A Shorts -trailerin ohjaaja Mariangela Pluchino kierteli keväällä hiljentyneillä Helsingin kaduilla. Trailerissa yksinäinen päähenkilö kuljeskelee autioituneessa ympäristössä ja törmää erilaisiin jäätyneisiin esineisiin.

Itä-Helsingistä, Myllypuron jäähallin takaa se löytyi. Keinotekoinen ja hieman karmiva paikka, kuin kesken jäänyt yritys rakentaa urbaania ympäristöä, kuvailee R&A Shorts -trailerin ohjaaja Mariangela Pluchino.

Pluchino, trailerin visuaalisesta ilmeestä vastannut art director Helena Aleksandrova ja linjatuottaja Roxana Sadvokassova olivat alkuvuodesta saaneet studion Itä-Helsingistä. He kiertelivät koronarajoitusten hiljentämillä kaduilla tutustumassa alueeseen lavastaja Frida Stenbäckin johdolla. Jäähallille osuessaan he eivät etsineet lokaatiota trailerille, mutta löysivät sen yhtä kaikki.

– Jollain tavalla pidin paikasta. Kesällä siellä voi helteellä nähdä lumikasan, kun hallista ajetaan jäätä ulos. Se ei ole kaunis maisema, jollaisia Suomi on täynnä, mutta en halunnutkaan kaunista lokaatiota trailerille, Pluchino kertoo.

Mennyttä tulevaa

Trailerin alussa henkilö astelee heinittyneen lammen rannalle ja pysähtyy pinkin muovipussikasan viereen. Maasta törröttävistä metalliputkista tupruttaa vaaleanpunaisen ja purppuran sävyistä savua. On pimeää, mutta hahmon selän takaa kajastaa valoa.

Trailerin kuvauksissa. Kuva: Pavel Arkharov

Yksinäinen päähenkilö kuljeskelee asumattomassa tilassa, jossa voi kuitenkin nähdä ihmisen jälkiä – eräänlaisessa epäpaikassa siis. Antropologi Marc Augen kehittämällä termillä viitataan erilaisiin kauttakulun tai väliaikaisuuden tiloihin, joissa ihminen pysyy anonyyminä.

Katsojan on vaikea sanoa, millaiselle aikakaudelle tapahtumat sijoittuvat. Kenties nykyisyyteen, jota peilataan menneestä käsin? Mielikuvaa tukee päähenkilön retropunk-henkinen vaatetus.

– Kun pandemian alkuvaiheessa ymmärsin, että tilanne voi kestää hyvän aikaa, olin hämmentynyt kuten varmasti jokainen. Luin Donna Harawayn teosta Staying with the trouble ja yritin löytää vastauksia. Haraway esittää, että sen sijaan että keskitymme lupaukseen hyvästä tulevaisuudesta, meidän pitäisi hyväksyä annetut olosuhteet. Harawayn ajatukset vaikuttivat päähenkilöömme, josta muotoutui eräänlainen non-binaarinen milleniaali ja retro cyberpunkkari, Pluchino kertoo. 

Päähenkilö muovautui tiiviissä yhteistyössä pukusuunnittelija Autuas Ukkosen kanssa.

– Hahmo ei puhu, vaan henkilö rakentuu asun, liikkeen ja tunnelman avulla. Pidän Autuaksen työssä siitä, että hän rakentaa puvustuksella kokonaisen narratiivin, Pluchino sanoo.

Luovaa tilaa ja aamiaistaukoja

Tämän vuoden Rakkautta & Anarkiaa on Pluchinolle erityisen tärkeä, sillä lyhytelokuvatrailerin teon lisäksi hänen oma lyhytelokuvansa saa festivaalilla ensi-iltansa. Psykologin koulutuksen saanut Pluchino päätyi ensin dokumentaarisen elokuvan pariin maisteriopinnoissaan. Nykyään häntä kiinnostaa performatiivisten elementtien yhdistäminen fiktioon.

– Nautin todella paljon trailerin työstämisestä. Saimme tilaa luovuudelle, ja moni halusi liittyä tiimiin, kun kyse oli R&A:sta, Pluchino kertoo.

Suurin osa trailerin tekijätiimistä tuli Academy of Moving People & Imagesta, jolta R&A tilasi trailerin. Tekijäporukka kasvoi, kun koronarajoituksia höllennettiin, ja hyvä niin: lisäkäsille oli tarvetta esimerkiksi painavien valojen kanssa. Hyvän suunnittelun ansiosta kuvaukset hoituivat kahden yön ja puolikkaan päivän aikana. Yötunnelman tavoittaminen keskikesällä oli haastavaa, mutta siinäkin onnistuttiin, Pluchino toteaa.

– Kuvaukset alkoivat illalla ja jatkuivat aamuviiteen tai -kuuteen. Lounastauon sijaan meillä oli aamiaistauko. Nautin kuvauksista todella paljon, ja uskon, että koko tiimillä oli hyvä olla.

Lokaation sijaan videosta luotiin kaunis käsikirjoituksella ja musiikilla. Vaikka aika tuntuu trailerissa ja koronan rajoittamassa arjessa pysähtyneen ja maailma hiljentyneen, jokin silti elää ja liikkuu edelleen. ■

Teksti: Kiira Koskela