R&A-traileri näyttää kauneuden kaaoksen keskellä

Kuva vuoden 2020 R&A-trailerin kuvauksista.

Afrofuturismi ja astrologia kuljettavat uuden R&A-trailerin päähenkilöä kohti tulevaa. Ohjaaja Ima Iduozee ja tuottaja Swati Goyal kertovat vaikutteista ja ajatuksista trailerin takana.

Kuun ensimmäinen vaihe, uusikuu, näyttäytyy maahan kuunpimennoksena auringon paistaessa vastakkaiselta puolelta. Vaikka ihminen ei sitä maasta näe, toisella puolella kuu on täydessä loistossaan.

Pimennos on väistämätön osa elämän kiertokulkua, toteaa uuden Rakkautta & Anarkiaa -festivaalitrailerin ohjaaja Ima Iduozee.

– Elämme hirveän epävarmaa ja polarisoitunutta aikaa. Historia toistaa itseään. Kun kulkutaudit, sodat ja taloudelliset kriisit nivoutuvat yhteen, kaaoksen keskeltä syntyy kuitenkin aina uutta taidetta, uutta kulttuuria ja uusia ilmaisumuotoja vastavoimaksi pelon ilmapiirille, Iduozee sanoo.

Kuvastojen katselua uudesta kulmasta

Vaikka New Moon -traileri kurkottaa tulevaisuuteen, sen alussa ollaan vahvasti nykyajassa kiinni. Patsaat kaatuvat, kun niitä revitään jalustalta ja heitetään veteen. Kontrasti prologin jopa väkivaltaisena näyttäytyvän kuvaston ja muun trailerin välillä tuo ajankohtaiseen aiheeseen uuden näkökulman.

R&A:n uuden trailerin ohjasi Ima Iduozee ja tuotti Balansia Filmsin toimitusjohtaja Swati Goyal. Kuva: Mitro Härkönen

Black Lives Matter -mielenosoituksista poimitun arkistomateriaalin käyttö on tarkkaan harkittua. Kuvasto on valikoitu viime kuukausien ajalta uutisista ja sosiaalisesta mediasta, Iduozee kertoo.

– Muutos vaatii asioiden uudelleen järjestelyä ja vanhasta irti päästämistä. Siirtomaaisäntien ja kolonialistien patsaat revitään alas jalustoilta ja heitetään mereen, jonka jälkeen ne päätyvät museoihin, minne ne kuuluvat, hän sanoo.

Trailerin on tuottanut Balansia Films, ja tuottajana toimi yhtiön toimitusjohtaja Swati Goyal. Hän toivoo, että traileri herättää katsojan pohtimaan myös sitä, miksi olemme tottuneet näkemään sellaista kuvastoa kuin olemme.

– Näkemämme kuvasto on hyvin valkoista ja sukupuolittunutta edelleen. Toivon, että katsoja voisi pohtia syitä sille, miksi trailerin kuvasto on meille yhä vuonna 2020 niin uutta, Goyal miettii.

Iduozee nyökyttelee. Jotta suuren yleisön on ajateltu voivan samaistua tarinoiden päähenkilöihin, hahmot näyttävät siltä miltä suurimman osan yleisöstäkin on oletettu näyttävän.

– Mustina ja ei-valkoisina katsojina meidät on ikään kuin pakotettu samaistumaan hahmoihin riippumatta siitä, näyttävätkö he meiltä, koska vaihtoehtoja ei ole ollut. Minulle ei ole este samaistua vaikkapa täysin valkoisen keski-ikäisen miehen kokemusmaailmaan, siihen on vain vaadittu toistoa, hän toteaa.

Betadi Mandunga ja Cico Toure trailerin kuvauksissa. Kuva: Mitro Härkönen

– Toivon näkeväni lisää elokuvia, joissa mustat ja ruskeat castataan muihinkin kuin antagonistin tai uhrin rooleihin. Koska toiseus syntyy aina suhteessa vallitsevaan ideologiseen normiin, haluan trailerilla myös siirtää fokusta takaisin katsojaan itseensä ja siihen, millaiset ideologiat katseen taustalla vaikuttavat, Iduozee jatkaa.

 Ei kompromisseille

Iduozee on tyytyväinen siihen, ettei trailerin työstämisessä jouduttu tekemään sisällöllisiä tai poliittisia kompromisseja. Trailerin työstäminen R&A:lle oli hänelle yhdenlaisen haaveen täyttymys. Festivaali näyttäytyy hänelle ennen kaikkea edelläkävijänä.

– R&A:lla on usein ollut rohkeaa kuratoimista. Festivaali ei pelkää poiketa valtavirrasta, hän pohtii.

Traileria kuvattiin muun muassa Malmin lentokonehallissa. Kuvassa tanssijat Ashley Zainab, Gaby Ooi, Violet Ly, Sandra Odiase ja Imose Iduozee. Steadicamissa Jyrimatti Holm. Kuva: Mitro Härkönen

Goyal ja Iduozee ovat aiemminkin työskennelleet yhdessä, ja kumpikin pystyi nyt keskittymään omaan ydinosaamiseensa. Iduozee kuvailee koko työryhmää ”ykköstiimiksi, jota parempaa saa etsiä”. Myös Balansia Filmsin tekijät olivat traileritilauksesta innoissaan.

– Balansia tekee yleensä lyhyttä muotoa, dokkaria, musavideoita ja erilaisia spotteja. Tuntui, että tämä traileri oli jotain, mitä varten olemme harjoitelleet vuosia, Goyal kertoo.

Kallioilta kiitoradalle ja veden syvyyksiin

Trailerissa liikutaan merenrantakallioilta observatorioon, kiitoradalta veden alle. Astrologian ja afrofuturismin avulla päähenkilö – ja katsoja – matkaavat kohti tulevaa.

Yhtenä trailerin kuvauslokaatioista toimi Pohjoismaiden syvin sisäallas Sukellus-Areenassa. Kuvassa Marie Iradukunda. Kuva: Mitro Härkönen

Mark Deryn kehittämällä termillä afrofuturismi viitataan tietynlaiseen kulttuuriseen ilmaisumuotoon, jossa afrodiasporalainen kulttuuri, afrikkalainen mytologia, teknologia ja esimerkiksi scifi kohtaavat. Keskeistä on vaihtoehtoisten todellisuuksien kuvittelu, Iduozee kertoo.

Afrofuturistisia tekijöitä on kaikilla taiteen sektoreilla. Jazzsäveltäjä Sun Ra, muusikko ja näyttelijä Janelle Monáe, kirjailija Octavia Butler, kuvataiteilija Jean-Michel Basquiat, Iduozee listaa muutamia tunnettuja nimiä.

Trailerin päähenkilönä nähdään Monica Tour. Kuvassa myös meikkaaja Jennifer Appleton. Kuva: Mitro Härkönen

Ohjaustöiden lisäksi tanssijana ja koreografina tunnetulle Iduozeelle afrofuturismi on lähellä useissa hänen töissään.

– Toivon, että voimme tarkastella nykyistä räjähdysherkkää ilmapiiriä korkeammasta perspektiivistä. Vaikka tämä aika näyttäytyy ajoittain jopa apokalyptiseltä, muutos antaa tilaa uudelle, Iduozee uskoo. ■

Teksti: Kiira Koskela