Boyz n the Hood ja mustien ohjaajien aika

John Singleton & Maryan Abdulkarim

John Singletonin (1968–2019) Boyz n the Hood antoi äänen 1980- ja -90-lukujen taitteen Los Angelesin lähiöissä kasvaneille mustille miehille. Tapaus saa Maryan Abdulkarimin pohtimaan nyky-Hollywoodia: jäävätkö moninaiset tarinat tällä kertaa pysyväksi osaksi valtavirtaelokuvaa?

”He eivät joko tiedä, näytä tai välitä siitä mitä täällä tapahtuu”, toteaa Ice Cuben esittämä nuori Boyz n the Hood (R&A 1991 ja 2019) -elokuvassa. 

”He” viittaa valtavirran mediaan, joka raportoi väkivaltaisuuksista maailmalla, mutta ei yhdysvaltalaislähiössä, joissa nuoret mustat miehet kasvavat. Ikään kuin heidän kokemuksensa tai se todellisuus, jossa he elävät, ei olisi yhtä validi kuin muun väestön. 

Singleton oli ensimmäinen afrikkalaisamerikkalainen Oscar-ehdokkuuden saanut ohjaaja.

23-vuotias John Singleton halusi näyttää tämän todellisuuden, kuten myös myöhemmissä elokuvissaan Poetic Justice (Murhan jälkeen, 1993) ja Higher Learning (1995). Boyz n the Hood oli ehdolla sekä parhaan ohjauksen että parhaan käsikirjoituksen Oscar-palkinnon voittajaksi vuonna 1992. Singleton oli ensimmäinen afrikkalaisamerikkalainen Oscar-ehdokkuuden saanut ohjaaja.

Los Angelesin South Centraliin sijoittuva Boyz n the Hood onnistui tallentamaan elokuvaksi yhden aikakauden tunnelmat. Lukemattomat hetket ennen maailmanloppua ja lukemattomat maailmanloput, joista tulee osa todellisuutta. Loputtomia loppuja ja hetkellisiä välähdyksiä onnesta, ilosta ja turvallisuudesta. Los Angelesin eteläosassa pinnan alla kytenyt turhautuminen purkautui vuoden 1992 mellakoissa.  

90-luvun alku oli mustien ohjaajien aikaa, puhuttiin jopa ”mustasta aallosta” ja murroksesta, mutta lupaukset jäivät laajalti lunastamatta.

1990-luvun alussa visuaalista kuvastoa mustasta kokemuksesta oli niukasti ja se oli puutteellista. Lähiöiden asukkaiden näkökulmat välittyivät rap-musiikin kautta stereotyyppisinä ja pelkistettyinä. 90-luvun alku oli mustien ohjaajien aikaa, puhuttiin jopa ”mustasta aallosta” ja murroksesta, mutta lupaukset jäivät laajalti lunastamatta. John Singleton kuului niihin harvoihin, joiden ura elokuvantekijänä jatkui senkin jälkeen, kun muiden eteen nousivat esteet.

Samaa todellisuutta värikkäämmin sanoin kuvanneet rap-artistit saivat paljon kritiikkiä musiikistaan ja väkivallan ihannoinnista – ja joidenkin poliitikkojen mukaan siihen kannustamisesta. Samaan aikaan mustia ihmisiä kuoli luoteihin, poliisit hakkasivat Rodney Kingin ja kaupanpitäjä ampui nuoren Latasha Harlinsin kuoliaaksi. Väkivallan näyttämöinä toimivat lähiöt, jotka valtavirran media samoin kuin poliitikotkin unohtivat joko tahattomasti tai tietoisesti. Nämä mediakynnyksen ylittäneet tragediat eivät olleet yksittäistapauksia.

Turvallisuus merkitsee meille jokaiselle erilaisia asioita riippuen siitä, missä elämme ja miltä arkemme näyttää. Singletonin debyyttiohjauksessa päähenkilön arkeen turvallisuutta tuo terveellä pohjalla oleva isäsuhde. Samalla isäsuhde erottaa hänet läheisimmistä ystävistään, joista yhdelläkään ei ole isää kotona, hyvästä suhteesta puhumattakaan. Singletonin valinta näyttää tämä suhde oli ja on merkityksellinen, sillä Yhdysvalloissa mustaan isyyteen liittyi ja liittyy edelleen stigmoja. 

Historia kertoo myöhemmin elimmekö taas hetken aikaa 90-luvun kaltaista huumaa vai jäävätkö moninaiset tarinat pysyväksi osaksi kerrontaa myös suuren budjetin elokuvissa.

2010-luvulla palaan mielessäni tähän ajanjaksoon, sillä nyt taas kuplii ja elokuva-ala näyttää inklusiivisemmalta kuin koskaan. On mustia supersankareita, pääosa- ja sivuosa-Oscareita on jaettu myös mustille näyttelijöille. Historia kertoo myöhemmin elimmekö taas hetken aikaa 1990-luvun kaltaista huumaa vai jäävätkö moninaiset tarinat pysyväksi osaksi kerrontaa myös suuren budjetin elokuvissa.

On monta tapaa olla aktivisti. Huhtikuussa 2019 edesmennyt John Singleton valitsi elokuvallisen tarinankerronnan, jonka kautta ääneen pääsivät mustat miehet ja heidän kokemuksensa.

Teksti: Maryan Abdulkarim

Maryan Abdulkarim on käsikirjoittanut Yksittäistapaus-lyhytelokuvasarjassa nähtävän elokuvan Unelmaduuni.

Boyz n the Hood esitetään R&A Trailblazers -sarjassa 27.9.2019.

Kansikuvassa: John Singleton & Maryan Abdulkarim