Höyryisen vartijakopin lasiin piirtyy koukeroisia kuvioita; öisellä parkkipaikalla on kaksi nuorta ja ostoskärryt. Uuden Cut to the Chase – R&A Shorts -trailerin ohjaajat, Silent Paprika Filmsin Henna Välkky ja Samuel Häkkinen kertovat, kuinka todellisuuden ja epätodellisuuden rajoilla leikittelevä tanssitraileri syntyi.
– Usein huomaamme yhdistelevämme mysteerin, komedian ja jopa kauhun elementtejä töissämme. Tässäkin trailerissa unenomainen tunnelma yhdistyy realismiin, jossa leikitellään todellisuuden ja epätodellisuuden rajoilla. Kuvauksella ja valaisulla halusimme luoda parkkipaikasta kirkkaan esiintymislavan kontrastina arjen harmaudelle, Henna Välkky kertoo.
Trailerin idea sai alkunsa valokuvasta, jossa kirkkaasti valaistulla parkkipaikalla lepää yksinäiset ostoskärryt. Kuvaaja Janne Häkkinen lähti toteuttamaan esiintymislavamaista valaisua spottivaloilla, jotka pystytettiin parkkipaikan kattorakenteiden päälle.
– Valokuvan tunnelma oli jotenkin samanaikaisesti surullinen ja vangitseva. Kuva inspiroi tarinaan – mitä ennen tuota hetkeä olisi voinut tapahtua?
Ohjaajat nostavat trailerin keskiöön Jurekin upean sävellyksen sekä nuoret tanssijat Sini Hiipakan ja Iina Nyländenin.
– Tanssijat improvisoivat ostoskärry-performanssin musiikkiin suoraan kuvauksissa. Myös monia visuaalisia elementtejä mietittiin pitkään, erityismainintana voisi nostaa esille Sinin päällä välkkyvän punaisen kirpparilta löytyneen panssarin. Pukusuunnittelijamme Elina Ström ihastui siihen tulisesti ja halusi säästää sen muistona kuvauksista. Vieläkään ei ole selvinnyt, missä lajissa tällaisia käytetään.
Isoimmaksi haasteeksi trailerin tekemisessä osoittautui kuvauspaikan löytyminen, sillä Suomessa ei juurikaan ole ohjaajien vision mukaisia vartijakoppeja.
– Loppupeleissä kuvasimme kauppakeskus Eastonin kattoparkkipaikalla, jonne lavastajamme Heidi Jokinen taikoi ostoskärrykatoksesta kopin, jota huurusteltiin isolla vaatehöyrystimellä aina kuvien välissä.
Rakkautta & Anarkiaa -festivaali toimii suurena inspiraationa ohjaajakaksikolle.
– Monet siellä nähdyt leffat ovat jääneet kummittelemaan mieleen pitkäksikin aikaa. Parasta on myös nähdä tuttuja näytöksissä ja puida nähtyjä leffoja porukalla.
Haave omasta elokuvasta osana Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin ohjelmistoa kävi viime vuonna toteen, kun Välkyn tuorein lyhytelokuva Me olemme unessa oli mukana R&A Shortsin kotimaisessa kilpailussa.
– Lyhärissä ajatuksen kiteyttäminen on oleellista. Tyyli ja kerrontakin voi olla monesti kokeellisempaa ja vapaampaa. Parasta lyhäreissä onkin se, että ne ovat ikään kuin tekijöidensä näköisiä kärjistettyjä huomioita maailmasta. Siihen saattaa riittää yksi kohtaus – tai jopa yksi kuva.
Yksinäisten ostoskärryjen kuvan haikeus välittyy; vain yksi liike voi pyyhkiä kaiken.
Teksti: Tiia Toivari