Romance Doll, The Woman Who Ran ja Suk Suk ymmärtävät pieniä outouksia ihmiselämässä.
Mies tekee työkseen seksinukkeja ja rakastuu ihmismalliinsa. Korealaisnainen kiertää ystäviensä kodeissa ja yrittää setviä omia ja muiden ihmissuhteita. Kaksi eläkeläisikäistä hongkongilaismiestä deittailee perinteisten sukupuolikäsitysten keskellä.
Kolme Itä-Aasian yhteiskuntaa muodostaa taustan tarinoille, jotka suhtautuvat lämpimästi päähenkilöihinsä ja ymmärtävät outoudet ihmiselämässä. Romance Dollin (2020), The Woman Who Ranin (2020) ja Suk Sukin (2019) kuvaamissa yhteisöissä on yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia, paitsi avioliitto- ja perhekäsityksissä, myös niiden rikkomisessa.
Työhulluutta seksinukketehtaassa
Nousevan japanilaisohjaajan Yuki Tanadan avioliittodraama Romance Doll luotaa nuorta suhdetta epätavallisen konseptin kautta: Pygmalion-tarua uudistavassa tarinassa juuri taidekoulusta valmistunut Tetsuo (Issey Takahashi) saa ensimmäisen työpaikkansa ihmisen kokoisia seksinukkeja valmistavasta firmasta. Tavoitteena on luoda mahdollisimman todenmukaiselta vaikuttava naisnuken prototyyppi. Sievä Sonoko (Yû Aoi) päätyy rintamalliksi luullen, että hänen rintojaan käytetään mallina lääketieteellisiin tarkoituksiin. Kun Tetsuon ja Sonokon suhde etenee, on Tetsuon yhä vaikeampi paljastaa totuutta.
Petos ei ole ainoa teema, jonka ympärille Tanada rakentaa elokuvansa. Aikaa myöten japanilaiseen työhulluuteen vajoava Tetsuo uppoutuu niin nukkien luomiseen ja työpaikkansa kuvioihin, ettei huomaa Sonokon tarpeita. Kun kuvioon astuu vakava sairaus, on Tetsuon aika tajuta, mitä hän on menettämässä.
Seksinukketehtaaseen ja sen muutaman miestyöntekijän ympyröihin keskittyvä elokuva voisi olla komedia tai nihkeä äijädraama. Tanada kuitenkin kaivaa kuviosta esille yllättäviä ajattelun kulmia.
Päällimmäisenä luottoystävyys
Hong Sang-soo on mestari intiimien ihmissuhdedraamojen luomisessa. Usein luovien ihmisten keskuuteen sijoittuvat ja ihmisten kohtaamista kuvaavat pienimuotoiset kuvaukset ammentavat epäilemättä ohjaajan ja hänen tuttavapiirinsä elämästä. Yhdellä liikkumattomalla kameraotoksella kuvatut puheliaat kohtaamiset (usein miehen ja naisen välillä) ovat tehneet Hongista Etelä-Korean Eric Rohmerin, ihmissuhdeselvittelyjen suvereenin hallitsijan. Hongin otoksia elämästä -tyylin tekee ilmavaksi humoristinen suhtautuminen päähenkilöihin ja suunnittelemattomiin sattumiin.
Hong Sang-soon uusin elokuva The Woman Who Ran keskittyy vaihteeksi naisen suhteisiin naisystäviinsä. Gamhee (jota näyttelee Hong Sang-soon vakinäyttelijä ja avovaimo Kim Minhee) on viettänyt viimeiset viisi vuotta tiiviisti miehensä kanssa. Miehen ollessa työmatkalla ikävystynyt Gamhee tapaa parhaita naisystäviään ja käy läpi elämäänsä ja ihmissuhteitaan heidän kanssaan. Miehet ovat toki läsnä: joka kohtauksessa joku tärkeilevä mies tunkee paikalle ja häiritsee naisten leppoisaa yhteisoloa. Tielle osuu niin entinen yhdenyön seksisuhde kuin ihastuksensa perässä juokseva ystävä. Yrityksistään huolimatta miehet eivät päädy naisten tai elokuvantekijän päähuomion kohteeksi, vaan päällimmäiseksi nousee naisten välinen luottoystävyys ja sen kuvaus.
Hong Sang-soon kuvaustyyliin kuuluu käyttää sattumaa hyväkseen: Gumheen ensimmäisessä vierailupaikassa kaupungin ulkolaidoilla naapuri tulee valittamaan kulkukissoista, joita Gumheen ystävätär ruokkii. Berliinin filmifestivaaleilla ohjaaja kertoi, miten kuvaussuunnitelmaa muutettiin ex tempore, kun kissat sattuivat paikalle suunniteltua aiemmin. Kohtaus meni kerralla purkkiin.
Valittavana tottumus tai uusi tie
Meillä kotimaassa Anu Kuivalainen on uudessa dokumentissaan Lauluja rakkaudesta kuvannut oivaltavasti ikäihmisten rakkautta. Hongkongilaisessa Suk Sukissa ohjaaja Ray Yeung luotaa aihetta homorakkauden tiimoilta.
Pak (Tai-Bo) jatkaa vielä 70-vuotiaana taksin ajoa. Yksinhuoltajaisä Hoi (Ben Yuen) on juuri eläköitynyt. Kumpikin on perhe- ja sukukeskeisessä kiinalaiskulttuurissa toteuttanut salassa todellista eroottista identiteettiään. Nyt he kohtaavat ja alkavat tapailla. Syntyy lämmin suhde kahden miehen välille, mutta siihen on sovitettava suku ja naapurusto.
Suk Suk tuo lempeästi esille pariskunnan vaikeudet. Yhteiskunnassa, jonka turvaverkko rakentuu pitkälti perheen ja suvun varaan, ei ole helppoa vanhemmalla iällä repäistä irti ja luoda omannäköisensä rakkaussuhde. Kumpi voittaa, mukava tottumus vai rohkea uusi tie? Tätä kysyy Suk Suk Hongkongin katujen ja kujien varsilla kehittyvässä tarinassa. ■
Teksti: Eija Niskanen
Kaikki teeman elokuvat: