Vapaaehtoiset ovat Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin sielu. Mutta taustalla on joukko ihmisiä, jotka rakentavat rungon.
Henkilökuntaan pääsee tutustumaan R&A:n nettisivuilla. Monella titteli päättyy sanaan koordinaattori. Nimensä mukaisesti heidän tehtävänään on organisoida oma vastuualueensa. Tapasimme heistä kolme: ohjelmiston saamisesta ja oikea-aikaisesta esittämisestä vastaa ohjelmistokoordinaattori Outi Rehn, ulkomaisista tekijävieraista vieraskoordinaattori Eleonoora Rinnekangas ja vapaaehtoistyöntekijöistä pitää huolta staff-koordinaattori Johanna Vanttaja (kuvassa). Organisaatiosta löytyy vielä muutama muukin koordinaattori. Töitä tekevät muun muassa valokuvaus-, kuljetus-, ja opiskelijatyön koordinaattori.
Rehn kuuluu siihen harvalukuiseen joukkoon, jonka työ festivaalin parissa jatkuu ympäri vuoden. Rinnekangas ja Vanttaja aloittavat omat urakkansa vasta kesän alussa, ja palauttavat työavaimensa reilu viikko festivaalin loppumisen jälkeen. Mitä lähemmäs festivaalin avajaisia päästään, sen hektisemmäksi työtahti käy. Päivät saattavat venyvät pitkiksi, eikä ylimääräisistä vapaista kannata haaveilla. Festivaalin jälkeen on aikaa levätä.
Vanttajan vastuulla ovat vapaaehtoiset: löytää heidät, kartoittaa heidän osaamisensa ja sijoittaa heidät sopiviin työtehtäviin. Vanttajan työ onkin yhden sortin parittamista. Luetaan hakemuksia ja haastatellaan ihmisiä ja yhdistetään heidät työtehtävään. Festivaalivieras näkee useimmiten vain vapaaehtoistyöntekijöitä, joten on tärkeää, että tekijät nauttivat työstään. Kun tehtävät ovat löytäneet tekijänsä siirtyy vastuu osaltaan muille koordinaattoreille.
Rinnekangas ottaa huomaansa hostit, ulkomaisten tekijävieraiden huolenpitäjät, ja ohjeistaa heidät. Ennen kuin on päästy hostien neuvomiseen, niin on tarvinnut excelöidä aika määrä ihmisiä ja aikatauluja. Excel ei ole ainoa työkalu, joka tulee vieraskoordinaattorille tutuksi. Puhelin ja sähköposti ovat isossa osassa, kun tavoitellaan tekijöitä, jotka halutaan saada esittelemään elokuvaansa festivaaleille. Kun vierailut on saatu sovittua, siirrytään seuraavan taulukon kimppuun. Pitää varata lippuja, hotelleja, kyytejä ja keksiä oheisohjelmaa. Vieraskoordinaattorin vastuulla on kansainvälisten vieraiden matkaohjelma ja hostien avulla Rinnekangas pitää huolen, että vieraat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Ennen kuin Rinnekangas pääsee sopimaan vierailuista, on Rehn pidemmällä omassa työssään. Tittelistään huolimatta hän ei ole vastuussa elokuvien valinnasta, vaikka pääseekin asiaan vaikuttamaan. Ohjelmistokoordinaattorin työ on käytännönläheisempää. Hän neuvottelee elokuvien saamisesta festivaaleille eli on yhteydessä levittäjiin. Tingataan hinnasta ja sovitaan esitysoikeuksista. Kun sopimukset ovat kunnossa, on aika yhdistää ihmiset toisiinsa. Näin varmistetaan, että elokuvat ja vieraat saadaan paikalle.
Siinä missä tämä vuosi on Rehnille jo yhdeksäs festivaaliorganisaatiossa, on Vanttaja mukana ensimmäistä kertaa. Se ei toki tarkoita, että staff-koordinaattorin työ olisi hänelle uutta. Hänellä, kuten Rehnillä ja Rinnekankaallakin, on kokemusta useilta kotimaisilta filmifestivaaleilta. Hyvä koordinaattori on sosiaalinen ja kielitaitoinen, niitä taitoja ei opita koulunpenkillä. Silti näitä kolmea koordinaattoria yhdistävät opinnot elokuva- tai kulttuurialalla. Jokainen on ollut ensin harjoittelijana, ja päätynyt sen jälkeen jatkamaan festivaalituotannon parissa.
Mutta mikä saa ihmisen vuosi toisensa jälkeen sitoutumaan tiukkaan työtahtiin, joka huipentuu reilun viikon mittaiseen festivaaliin? Toisin kuin luulisi, se ei ole elokuvat. Se on ihmiset. Kaikkien kolmen työssä pääsee kohtaamaan monenlaisia persoonallisuuksia ja kuulemaan uskomattomia tarinoita. Pääsee omalta osaltaan luomaan elämystä. Vanttaja tiivistää nauraen työnsä parhaaksi ja pahimmaksi puoleksi säätämisen. Kasataan palapeliä, jonka palaset ovat jatkuvassa liikkeessä. Siksi kai se niin koukuttavaa onkin.
Tekijät: Kaisa Möttönen ja Julia Harjanne