Yksi R&A:n päävieraista, ohjaaja Lucile Hadžihalilović, esitteli toisen pitkän elokuvansa, voimakastunnelmaisen EVOLUTIONIN (2015) lähes täydelle Savoylle. Hadžihalilović tervehti yleisöä suomeksi, mutta valitteli jännitykseltään unohtaneensa muut opettelemansa sanat.
Ranskalainen elokuvantekijä on Helsingissä nyt toista kertaa. 11 vuotta sitten hän vieraili festivaalilla elokuvansa Innocence (2004) kanssa.
Evolutionin esityksen jälkeen Hadžihalilović vastasi yleisön kysymyksiin. Perusteellisimman vastauksen sai naiskatsoja, jota askarrutti, selvisivätkö kauhuelementtejä sisältävän elokuvan lapsinäyttelijät, mukaan lukien pääroolissa nähtävä Max Brebant, kuvauksista traumoitta.
Hadžihalilovićin mukaan 13-vuotiasta Brebantia oli askarruttanut ennen kuvauksia vain kaksi asiaa: se, annetaanko tälle sairaalakohtauksissa todellisia injektioita sekä se, kuka tämän vastanäyttelijä, elokuvan tyttö, on.
Lapsinäyttelijät suhtautuivat elokuvantekoon hyvin käytännöllisesti. Evolutionin puistattavimmissa kohtauksissa pojat ovat vankeina vesitankeissa. Juuri nämä otokset olivat olleet poikien mielestä mahdottoman hauskoja tehdä.
”Näytin valmiin elokuvan ensin vanhemmille ja vasta sitten pojille. Pojat katselivat elokuvaa kuin se olisi tallenne yhteiseltä etelänlomaltamme.”
Hadžihalilović kertoi itse olleensa huolissaan siitä, miten pojat suhtautuisivat kohtaukseen, jossa näytetään synnytys keisarileikkauksella. Pojat pitivät kohtausta ällöttävänä, mutta siinä kaikki. Kun elokuva oli katsottu, pojat unohtivat sen saman tien ja juoksivat leikkeihinsä.
Teksti ja kuva: Niina Holm