The Painted Bird (2019)

Jerzy Kosińskin Kirjava lintu -nimellä suomennettu holokaustiromaani (1965) kohahdutti ensin omaelämäkerralliseksi luulluilla raakuuksilla ja sitten omakohtaisuuden paljastuttua bluffiksi. Kohumaine on seurannut myös Václav Marhoulin filmatisointia, joka sai kymmenet katsojat pakenemaan salista Venetsian ja Toronton festivaaleilla kesken näytöksen. 
 
Rankkuudestaan huolimatta raakuuksilla mässäilevän sensaatioelokuvan leima ei tee oikeutta Václav Marhoulin maagista realismia lähentelevälle sotakuvaukselle. Tšekkiohjaajan tulkinnan ytimessä on anonyymin pikkupojan (Petr Kotlar) matka määrittelemättömän Itä-Euroopan halki. Taistelujen uhka määrittää elokuvan todellisuutta, mutta hiljaisilla aroilla asuu myös ihmisiä, joiden elämää sen enempää sota kuin sivistys ei ole koskettanut. 
 
Kohtalonsa ilmeettömyyteen ja sanattomuuteen kätkevä poika vaeltaa ihmisyyden raja-alueilla etsien armoa. Sitä on tarjolla niin niukasti, että pienimmätkin inhimilliset eleet monistuvat vavahduttaviksi lämpöaalloiksi. Kertakäyttökatarsista lypsävän uhripornon joukossa The Painted Bird on ajattoman elegantti ihmisyyden tutkielma. Elokuvan mustavalkoisissa ja musiikittomissa kuvissa kytee lähes yliluonnollinen intensiteetti.

Matti Rämö

  • Kieli: latina, saksa, tšekki, venäjä
  • Tekstitys: ruotsi, suomi
  • Levittäjä: Night Visions Distribution
  • Kuvaus: Vladimír Smutný
  • Leikkaus: Ludek Hudec
  • Äänisuunnittelu: Pavel Rejholec
  • Lavastus: Jan Vlasák