The Man Who Played With Fire (2019)

Kirjailija Stieg Larssonin elämässä Millennium-trilogia oli melkein pelkkä alaviite. Elämäntyönsä Larsson teki äärioikeistotutkijana, mikä osaltaan selittää, miksi 2000-sivuinen, kolmiosainen rikosromaani syntyi kirjoittajalta niin helposti. Taustalla oli kaksi tiivistä teosta ruotsalaisesta äärioikeistosta.

Larsson tutki ruotsalaista äärioikeistoilmiötä melkein 30 vuotta, 1970-luvun alusta asti. Vuosikymmenen lopussa perustettiin Ruotsidemokraatteja edeltänyt Bevara Sverige Svenskt -liike (BSS) ja ihmisiä peloteltiin massamaahanmuuton mukanaan tuomilla kulttuurisilla eroilla. Kului liki 10 vuotta lisää, ennen kuin Olof Palmen murha ”vapautti äärioikeiston väkivallan”.

Larssonin ratkaisu oli olla mukana perustamassa Expo-lehteä, joka seurasi ja raportoi äärioikeistolaisesta toiminnasta Ruotsissa. Lehden tekijät elivät alusta asti hengenvaarassa, joka kulminoitui yhden toimittajaperheen autoon asennettuun pommiin.

Tapahtumat voivat kuulostaa Larssonin romaanit lukeneesta tutuilta. Ne on tislattu Millennium-kirjoissa niin populaariin ja vetävään muotoon, etteivät edes esilukijat uskoneet kuvausten pohjautuvan autenttisiin, pimentoon jääneisiin Ruotsin lähihistorian käännekohtiin.

Johanna Siik

  • Alkup. nimi: Mannen som lekte med elden
  • Kieli: ruotsi
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Swedish Film Institute
  • Esityskopio: Swedish Film Institute
  • Kuvaus: Sven Lindahl, Anders Bohman
  • Leikkaus: Olof Berglind

Yhteistyössä