Poissa (2019)

Perheenisän arki järkkyy, kun hän yhtäkkiä alkaa siirtyillä todellisuudesta toiseen. Selittämättömät siirtymät vievät häntä ympäri maailmaa eikä kukaan pysty selittämään, mistä on kyse.

Panu Tuomikko Matti-isänä, Eeva Putro hänen todellisuudentajuisempana vaimonaan ja etenkin nuori Julia Hemmilä Emma-tyttärenä tekevät Arttu Haglundin omakustanteisessa esikoiselokuvassa intensiiviset roolityöt. Poissa on laadukas teos, joka olemassaolollaan osoittaa, että kerronnan kohdalleen saattamiseen ei tarvita miljoonabudjetteja.

Elokuvahanketta kypsyteltiin pitkään: ensimmäisen ideapalaverin ja ensi-illan välillä ehti vierähtää peräti yhdeksän vuotta. Luultavasti tämä on tehnyt epätavalliselle tarinalle hyvää, ideoita on heitelty ja asioita on ehditty kypsytellä rauhassa.

Elokuvan ytimessä ovat kommunikaation vaikeus ja puhumattomuuden paisuttama ahdistus. Lopulta ahdistuksen on päästävä purkautumaan – ja elokuvassa se lennättää Matin minne milloinkin, vaikka järveen liikkuvan auton ratista.

Elokuvan ydinkysymystä siitä, onko vapaudenkaipuu itsekkyyttä, käydään ansiokkaasti läpi monesta vinkkelistä.

Mikko-Oskari Koski

  • Alkup. nimi: Poissa
  • Kieli: englanti, espanja, kiina, ruotsi, saksa, suomi, venäjä
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Black Lion Pictures
  • Esityskopio: Black Lion Pictures
  • Kuvaus: Markus Tynskä
  • Leikkaus: Arttu Haglund