Loveless (2017)

Venäläiselokuvan johtava tekijä Andrei Zvjagintsev on nyt palkittu Cannesissa kahdesta perättäisestä elokuvastaan. Leviathan sai muutama vuosi sitten palkinnon parhaasta käsikirjoituksesta, ja upea Loveless nappasi tänä vuonna Juryn palkinnon.

Avioero on tulossa ja uudet puolisot jo hankittuina. Enää pitäisi kertoa ainoalle lapselle ja sukulaisille, ja työpaikallakin joku on kuulemma saanut eron vuoksi kenkää. Kulisseja on pidettävä yllä väkisin. Poika kuulee huonot uutiset vanhempiensa riitelystä ja päättää karata. Karkumatkaa ei näytetä, mutta poikaa etsitään koko elokuvan ajan.

Zvjagintsev jatkaa Lovelessissa Venäjän varjopuolien ruotimista synkällä ja lohduttomalla kerronnalla, johon mahtuu hetkittäistä mustaa huumoria. Sukupuoliroolit ovat jäykät, elämä ulkonäkökeskeistä ja kaikki räpläävät kännyköitään. Puhelimet hallitsevat illallisia ja estävät tv-uutisten seuraamisen. Naista kohdellaan eri tavoin silloin kun aviomies on paikalla – ja pojan katoaminenkin on ensisijaisesti äidin vika. Seksiä on, mutta rakkaus on elokuvan nimen mukaisesti kortilla.

Zvjagintsev luo elokuvassaan jatkuvasti allegoriaa kotimaastaan. Yhdessä parhaista kuvissa Venäjä-paitaan sonnustautunut äiti(-Venäjä) juoksee paikallaan huolitellun näköisenä, vauraana, mutta poikaa ei näy missään.

Mikko Pihkoluoma

  • Alkup. nimi: Nelyubov
  • Maa: Belgia, Ranska, Saksa, Venäjä
  • Kieli: venäjä
  • Kesto: 127 min
  • Tekstitys: englanti
  • Ikäraja: K16
  • Levittäjä: Atlantic Film
  • Kopion lähde: Wild Bunch

Tutustu ohjaajaan