LOLA (2022)

Sisarukset Thomasina (Emma Appleton) ja Martha (Stefanie Martini) kehittävät 1930- ja 1940-lukujen taitteessa koneen, joka pystyy vastaanottamaan radio- ja TV-lähetyksiä tulevaisuudesta. Lolaksi nimetyn laitteen välittämissä kuvissa tulevaisuus näyttäytyy ihmeellisenä, ja pian David Bowien Space Oddity soi riemukkaasti sisarusten kodissa tulevien vuosikymmenten lupauksista todistaen.

Toisen maailmansodan kauhut ovat kuitenkin edessä myös Isossa-Britanniassa, ja pian Thomasina ja Martha löytävät koneelleen uuden käyttötarkoituksen maan sotakoneiston palveluksessa. Lolan ansiosta he kykenevät informoimaan tiedustelupalvelua Saksan tulevista iskuista ennen kuin vihollinen on niitä edes suunnitellut. Tulevaisuuteen puuttumisella on kuitenkin hätkähdyttävät seurauksensa, ja pian elokuva sukeltaa syvälle aikamatkustuksen pimeämpiin implikaatioihin.

Hämmästyttävän kekseliäs pienen budjetin scifielokuva hyödyntää upeasti arkistomateriaalia täydentämään aikalaiskameroilla filmille kuvattuja jaksoja, jotka näyttäytyvät hahmojen tekeminä kotielokuvina. Tuoreella otteella LOLA yhdistelee historiaa, aikamatkustus-scifiä ja found footage -genreä tiukaksi paketiksi, jonka tyylissä on ripaus Guy Maddinin houreista mustavalkoestetiikkaa.

Inari Ylinen

Ahdistus, Sota
  • Kieli: englanti
  • Levittäjä: Bankside Films
  • Esityskopio: Bankside Films
  • Kuvaus: Oona Menges
  • Leikkaus: Colin Campbell
  • Musiikki: Neil Hannon
  • Lavastus: Ferdia Murphy
  • Pukusuunnittelu: Lara Campbell
  • Maskeeraus: Edwina Kelly

Yhteistyössä