Joyland (2022)

Pakistanilaisen Ranan perheen elämää määrittävät miehet ja pyörittävät naiset. Kun vanhemman veljen vaimo käy kotiaskareiden välissä synnyttämässä jo neljännen tyttären, kääntyy isoisän vaativa katse kohti pikkuveli Haideria ja tämän vaimoa Mumtazia. Pitäisi tehdä poika jatkamaan sukua.

Perinteisen järjestetysti avioituneet Haider ja Mumtaz ovat kuin sattumalta toistensa parhaimmat ystävät, jotka jakavat samat arvot ja haaveet. Ehkä juuri siksi Haider rakastuu nuoren aikuisen palavalla innolla eroottisen tanssiteatterin aloittelevaan tähteen, transnainen Bibaan.

Ohjaaja Saim Sadiq on tehnyt Joylandin antropologin tarkkuudella ja oman elämänkokemuksensa ymmärryksellä. Esikoispitkä laajentaa Sadiqin lyhytelokuva Darlingin (2019) teemaa kahden maailman kulttuuriympäristöstä, jossa eloisa transyhteisö elää tiukasti patriarkaalisen valtiouskonnon vierellä.

Joyland on täynnä painavaa, äänensanomatonta tummuutta, mutta samalla se hehkuu vähemmistöyhteisön elämäniloa. Se kulminoituu tragediaan, jonka aavistaa jo alussa, mutta toivoisi viimeiseen asti tapahtumattomaksi.

Maailmanensi-illassaan toukokuussa Joyland sai Cannesin yleisöltä kahdeksan minuutin seisovat aplodit. Kotiinviemisiksi Sadiq sai sekä Un Certain Regard -tuomariston erikoispalkinnon että Queer Palmin.

Johanna Siik

Homofobia, Itsetuhoisuus
  • Kieli: urdu
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Film Constellation
  • Kuvaus: Joe Saade
  • Leikkaus: Jasmin Tenucci, Saim Sadiq
  • Äänisuunnittelu: Nathan Ruyle
  • Lavastus: Kanwal Khoosat
  • Pukusuunnittelu: Zoya Hassan
  • Maskeeraus: Ahsan Sethi