Inu-oh (2021)

Masaaki Yuasa on tullut tunnetuksi hurjista ja vahvoista anime-elokuvistaan, kuten Mind Game (2004) ja Night Is Short, Walk on Girl (2017) sekä Netflix-sarjastaan Crybaby Devilman (2018). Niissä miltei psykedeelinen visuaalinen tyyli heittää ajan ja paikan kellalleen. Inu-oh jatkaa sama rataa, nyt historiallisessa kontekstissa.

1300-luvun Japanissa ruumiiltaan epämuodostunut mutta fyysisesti taitava tanssija nimeltä Inu-oh vaeltaa yhdessä Tomona-nimisen sokean pojan kanssa. Tomona soittaa biwaa ja resitoi Heike-klaanin kronikkaa, kertomuksia 1000-luvulla käydyn sisällissodan hävinneestä osapuolesta. Näillä aineksilla kaksikko esittää sarugakua, no-teatterin edelläkävijää.

Halveksitut yhteiskunnan ulkopuoliset nousevat kesyttömien esitystensä kautta tähdiksi. Niin suuriksi, että shogun alkaa katsoa heitä pahalla silmällä. Huimassa tarinassa Yuasa rinnastaa kolme eri aikakautta: Heike-Genji-sisällissodan, 1300-luvun ja nykypäivän, jonka esitystyyliä rocktähtimäinen duo kanavoi.

Yuasa on aina töissään pyrkinyt tuomaan katveeseen jääneitä ääniä esille. Tällä kertaa esiin pääsevät paitsi kaksi hyljeksittyä esiintyjää, myös hävinneen Heike-klaanin äänet.

Eija Niskanen

  • Kieli: japani
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Fortissimo Films
  • Leikkaus: Kiyoshi Hirose
  • Musiikki: Otomo Yoshihide

Yhteistyössä