Decision to Leave (2022)

Park Chan-wookin komea ura ohjaajana ja tuottajana alkoi jo 90-luvun alussa, kun hän oli mukana muovaamassa Etelä-Korean uutta aaltoa. Silloin käsikirjoituksiin alettiin nivoa sosiaalisia ja poliittisia kipupisteitä pukemalla ne genre-elokuvan kaapuun. Suuri läpimurto tapahtui poliittisella trillerillä Joint Security Area (R&A 2001), joka oli koko alaa mullistanut arvostelu- ja yleisömenestys. Sittemmin Park on vaeltanut omia teitään käyttäen genreä vain juonen perusrunkona mm. elokuvissaan Oldboy (R&A 2004), Thirst (R&A 2009) ja The Handmaiden (R&A 2016).

Näin myös Decision to Leave -elokuvassa, joka sai maailmanensi-iltansa Cannesin kilpasarjassa toukokuussa. Ohjaajan kutoma juoni seuraa film noirin elkein murhatutkimusta, johon alkaa sekoittua ihmissuhdedraamaa. Olennaisinta on silti sukellus päähenkilöiden mielten labyrintteihin.

Univaikeuksista kärsivä rikostutkija Hae-joon saa eteensä kuolemantapauksen, joka vaikuttaa joko onnettomuudelta tai itsemurhalta. Kauniin Seo-raen puoliso on syöksynyt alas jyrkänteeltä. Naisen tunteettomuus herättää epäilyjä, ja Hae-joon alkaa seurata hänen elämäänsä. Hiljalleen Hae-joon joutuu hylkäämään kaikki aiemmat periaatteensa ja kietoutuu yhä syvemmälle epäluotettavan muistin, luottamuksen ja epäilyksien verkkoon.

Park kehystää päähenkilöidensä hapuilun, himon ja kaipauksen virtuoosimaisella kuvauksella, tarkoin suunnitelluilla asetelmilla ja tyylikkäällä värimaailmalla. Mitä enemmän saamme tietää, sitä salaperäisemmältä kaikki alkaa vaikuttaa.

Pekka Lanerva

Eläimiin kohdistuva väkivalta, Kuolema
  • Alkup. nimi: Heojil kyolshim
  • Kieli: kiina, korea
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Cinemanse
  • Kuvaus: Kim Ji-yong
  • Leikkaus: Kim Sang-bum
  • Musiikki: Cho Young-Wuk, Jo Yeong-wook
  • Äänisuunnittelu: Kim Suk-won
  • Lavastus: Ryu Seong-hie