And the King Said, What a Fantastic Machine (2023)

Jo lähes kahdensadan vuoden ajan valokuva ja liikkuva kuva ovat lumonneet meitä taiallaan. Niillä on kyky saada meidät nauramaan, itkemään ja kokemaan vuoristoratamaisia adrenaliinirysäyksiä. Omassa ajassamme kuvilla on valtaa ja vastuuta enemmän kuin koskaan, joten on tärkeää oppia myös kyseenalaistamaan näkemämme.

Sundancen elokuvajuhlilla palkittu viihdyttävä dokumentti vie katsojan kaleidoskooppiselle matkalle kysyen, miten totuus ja kuva muuttuvat, kun asioita jätetään sanomatta tai kuva rajataan toisin. Historiallisen kartoituksen jälkeen pääsemme muun muassa Euroviisu-finaalin kulisseihin ja ääri-islamistiterroristien pieleen menneisiin otoksiin. Tulokset voivat olla villin vaihtelevia, kuten Leni Riefenstahlin viihdyttäväksi tarkoitettu natsipropaganda ja amerikkalaisten sotilaiden dokumentoimat keskitysleirien kauhut.

Ruben Östlundin Plattform-yhtiön tekijäduo Maximilien Van Aertryck ja Axel Danielson tulivat tunnetuksi suuren suosion saaneesta lyhytdokumentistaan Ten Meter Tower (2016), joka luotti vähäeleisellä tyylillään kuvan voimaan. Nyt he onnistuvat esittämään tärkeitä kysymyksiä suhteestamme kuvaan tavalla, joka tekee elokuvasta pakollista katsottavaa kaikille, jotka ovat koskaan nähneet liikkuvaa kuvaa.

Otto Kylmälä

  • Kieli: englanti, ruotsi
  • Tekstitys: englanti
  • Levittäjä: Heretic Outreach
  • Esityskopio: Heretic Outreach
  • Kuvaus: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck
  • Leikkaus: Mikel Cee Karlsson, Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck
  • Äänisuunnittelu: Anne Gry Friis Kristensen

Yhteistyössä