
Isän ja tyttären aurinkoiset lomapäivät tallentuvat videokameran kasetille. Kun aikuinen Sophie parikymmentä vuotta myöhemmin palaa muistoihin, on niiden yllä melankolian harso. Onko vanhempaansa koskaan mahdollista tuntea täysin?
Isän ja tyttären aurinkoiset lomapäivät tallentuvat videokameran kasetille. Kun aikuinen Sophie parikymmentä vuotta myöhemmin palaa muistoihin, on niiden yllä melankolian harso. Onko vanhempaansa koskaan mahdollista tuntea täysin?
Perheenisä päätyy odysseiamaiselle taipaleelle lähtiessään korjauttamaan perheen robottia. Kogonadan lähitulevaisuuteen sijoittuva elokuva haastaa genreodotuksia.
Tositapahtumiin perustuva Anna joen virrata sijoittuu keskelle 70-luvun lopun dramaattista Alta-kiistaa. Nuori Ester palaa kotiseudulleen, eikä voi enää piilottaa saamelaisidentiteettiään kiistan kärjistyessä.
"Tämä on minun osani. Kaikki muut vaietkoot. Olet astumassa nyt minun maailmaani." Beba on omaääninen kudelma dokumenttia, elokuvaesseetä ja muistelmaa. Alkukuva After We’re Gone on Diaspora Mixtapes -elokuvasarjan toinen osa, joka juhlii afrikkalaisen diasporan menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaa.
Aktivisti-muusikko Bobi Wine nousee taistelemaan Ugandan presidentin valtaa vastaan afropopin avulla, joka tavoittaa köyhimmätkin kansalaiset. Väkivaltainen vastarinta on alati läsnä, mutta Wine ei suostu lopettamaan taistelua.
EO on surrealistinen matkaelokuva, jossa surusilmäinen anarkistiaasi kulkee läpi Euroopan todistaen ihmisen julmuutta.
Muistisairasta isäänsä hoitaneen Sandran elämä saa uuden suunnan, kun hän törmää puistossa lapsuudenystäväänsä Clémentiin. Mia Hansen-Løve osaa muovata syvästi melankolisia tarinoita, ja samalla syleillä intohimoisesti elämää.
Ranskalainen Freddie matkaa ensimmäistä kertaa synnyinmaahansa Koreaan ja kohtaa toisen mahdollisen version itsestään. Mahdollisia minuuksia etsivä elokuva on täynnä surumielisiä tuokioita, korealaisia iskelmiä ja poppia ja ennen kaikkea lämpimän anarkistista elämäniloa.
Sasha tahtoo tulla kohdatuksi tyttönä siitä huolimatta, että on viettänyt varhaislapsuutensa pojan vaatteissa. Suurperheen sisällä hän on hyväksytty, mutta ulkomaailma suhtautuu asiaan penseästi.
Lontoossa opiskellut Maeve palaa Belfastiin oltuaan useita vuosia poissa kotiseudultaan. Irlannin ensimmäisenä feministisenä elokuvana pidetty Maeve kulminoituu lausahdukseen, jonka mukaan miesten suhde naisiin on aivan kuin Englannin suhde Irlantiin.
Matti Harjun debyytti pitkän fiktion parissa on visuaalisesti nautinnollista katsottavaa asetelmallisia laajakuvia ja rujompaa lähiöestetiikkaa yhdistellessään, mutta myös ajatuksia herättävä tutkielma luokasta puhkidigitalisoituneessa kapitalistisessa yhteiskunnassa.
Vaikuttavassa true crime -tulkinnassa nuori nainen joutuu oikeuteen jätettyään lapsensa rannalle aaltojen vietäväksi. Ohjaaja Alice Diop löytää tarua monimutkaisemman todellisuuden, jossa luokka, sukupuoli, ihonväri, tausta ja koko historian paino ovat yhtä kohtalokkaita kuin noituus.
Feministisen elokuvan uudessa virstanpylväässä joukko naisia yrittää keskustellen luoda uutta maailmaa itselleen ja lapsilleen. Ohjaaja-käsikirjoittaja Sarah Polleyn Oscar-voittajateos on yhtä aikaa intiimi ja eeppinen tarina, joka pakahduttaa ja saa uskomaan parempaan huomiseen.