Vuoden viimeisessä R&A-blogissa vakiokirjoittaja Jaana Semeri antaa kolme tärppiä unohtumattomaan festivaalin huipennukseen. Älä emmi, vaan lue ja vakuutu: MCQUEEN, TOUCH ME NOT ja THE CHARMER.
KAUNISTA JA KAUHEAA ON MCQUEENIN MUOTI
McQueen (ohj. Ian Bonhôte, Peter Ettedgui)
Mies tappaa itsensä helmikuussa 2010, 41-vuotiaana. Hän on juuri esitellyt maailmalle ehkä parhaan kokoelmansa. Hän on Alexander McQueen, 2000-luvun alun kohistuin nimi muotimaailmassa. Poika, joka ensin loi itsensä ja sitten tuhosi.
Ei ole muotisuunnittelu pelkkää leikkiä materiaaleilla ja muodoilla, ei leikkiä ollenkaan. Monen klassisen taitajan taustalta löytyy ahdistusta ja epätoivoa: Yves Saint-Laurentin, Christian Diorin. Tällaisten hienostuksen edustajien tuskatiloja kuvaa kevätalvella teattereissa pyörinyt Paul Thomas Andersonin huikea Phantom Thread.
Ian Bonhoten ja Peter Ettedguin dokumentti MCQUEEN puolestaan kertoo tekijästä, joka ei peitellyt ahdistustaan, vaan ompeli sen raivokkaasti vaatteisiinsa. Tämä ulkoisesti huoleton East Endin lad, joka kouli itsensä vaatturiksi maailmankuululla Savile Row’lla ja loihti ensimmäiset kokoelmansa työttömyysavustuksilla.
Menestys ei McQueenille sopinut. Hän toteaa dokumentissa, ettei pitänyt siitä, mitä ihmiset hänestä ajattelivat tai mitä itse ajatteli itsestään ja nämä epämiellyttävyydet hän sitten laittoi catwalkille nähtäväksemme. Suorastaan oksensi alitajuntansa silmillemme.
Muistan, kun näin muotilehdessä ensi kerran McQueenin luomuksia. Ne olivat kummallisia ja samalla ihmeellisiä ja niiden luoja oudon suloton ammattikuntansa edustaja. Taitavasti ja rakastaen vanhoista videonauhoista kehrätty McQueen-dokumentti kertoo miksi.
Elokuvan loppu oli vielä lohduttomampi kuin alussa kuvailin. Mies hirttää itsensä helmikuussa 2010, 41-vuotiaana, äitinsä hautajaisten aattona. Julmaa, kauheaa, surullista.
McQueen R&A:ssa
30.9. klo 13:45 Savoy
KOSKETTAMISEN TAIDETTA
Touch Me Not (ohj. Adina Pintilie)
Mietteliäs ja esseistinen elokuva ihmiskehosta ja sen ulottuvuuksista.
Kuulostaako kiinnostavalta?
Mutta on!
Romanialaisen Adina Pintilien TOUCH ME NOT on täynnä alastomuutta, ahdistusta, kiintymystä, avautumista. Mutta myös seksiä ja sidontaa, etsimistä ja löytämistä ja älyllistä pohdintaa. Rujoutta ja kauneutta.
Ennen muuta Touch Me Not on terapeuttinen.
Se viistää totta, sillä ihmiset ovat oikeita, suorastaan iholle käyvästi. Mutta rakenne on konstruoitu aivan ohjaajan oloiseksi. Siksi Touch Me Not ei ole dokumenttielokuva, todellisuuden ylöskirjaamista, vaan todellisuuden tutkimista Pintilien ja päähenkilöiden psyyken kautta.
Hienostunut ja häiritsevä katsomiskokemus.
Touch Me Not R&A:ssa
30.9. klo 16:00 Korjaamo Kino Elokuvasali
HURMURIN TARINA
The Charmer (ohj. Milad Alami)
Komea Esmail iskee naisia tyylikkäässä baarissa. Flaksi käy ja naista kaatuu. Tavoitteena Esmaililla on päästä naimisiin ja saada pysyvä oleskelulupa Tanskaan. Simple?
Väärin. Esmail toki iskee varakkaita skandinaisia ja liikkuu avarissa huoneissa, näyttäen siltä kuin olisi ikänsä niissä notkunut. Mutta hän asuu ankeassa kerrostalossa, jonka partsilla pyykkää käsin vaatteensa. Työkseen Esmail muuttaa huonekaluja niihin avariin huoneisiin. Siis siltikin onnenonkija?
Ei kyllä niinkään. Esmailissa on jotain surumieltä. Ja tämän surun syitä iranilaissyntyinen Tanskassa työskentelevä ohjaaja Milad Alami avaa elokuvassaan THE CHARMER hienostuneesti ja vähitellen. Maahanmuuttajalla on perinteinen unelma paremmasta elämästä, mutta sen syyt eivät ole ihan noin yksinkertaiset.
Käännekohdan Esmailin tarinassa muodostavat kaksi ihmistä, jotka hän tapaa vakibaarissaan: iranilaissyntyinen baarityöläinen Sara ja keski-ikäinen mies, joka käy juttusille. Toinen edustaa maailmaa, johon Esmaililla ei ole pääsyä edes Tanskassa; toinen kantaa synkkää tapausta Esmailin menneisyydestä. Ja pian Esmail joutuu dramaattisesti punnitsemaan toimintansa oikeutusta.
Alamin elokuva on huikean hallittu ja ehyt puheenvuoro lievästi ilmaistuna ajankohtaisesta aiheesta. Elokuvan käsikirjoitus, kuvaus ja leikkaus ovat tanskalaisten naisten työtä, mikä ilolla ja kiinnostuksella merkille pantakoon. Alani tuntee pohjoismaisen yhteiskunnan ja sen toimintaperiaatteet tavalla, jota Esmail ei ehkä koskaan oppisi.
The Charmer R&A:ssa
29.9. klo 20:45 Kino Engel 1