/ Blogi

Hannaleena Haurun R&A -tärpit osa 1: Craigslist Allstars

Elokuvaohjaaja Hannaleena Hauru katsoi etukäteen festivaaliohjelmiston elokuvia ja kirjoittaa niistä R&A-blogiin. Sarjan ensimmäisessä osassa Hauru fanittaa ilmoitussivusto Craigslistiä ja löytää Samira Elagozin dokumenttielokuvasta tutun tuntuisen sadisti-pianistin.

Inhimilliset pervot ja Human Gaze
Craigslist Allstars (ohj. Samira Elagoz)

Jäljitteleekö taide elämää vai elämä Craigslistiä?

Mua kiinnostaisi nähdä oikeastaan melkein mikä tahansa elokuva, jonka lähtökohtana on käytetty Craigslistiä.

Ah, Craigslist: jos mun pitäisi ottaa autiolle saarelle mukaan yksi inspiraation lähde internetistä, Craigslist. Kyllä. Craigslist.

Yksityishenkilöiden luokiteltuja ilmoituksia simppelisti ja anonyymisti välittävä Craigslist ei ole Suomessa kovin tunnettu. Löysin itsekin sen vasta asuessani Pariisissa. Craigslististä löytyy työpaikka-, asunto- ja tavaramyynti-ilmoituksia, mutta kiinnostavin anti löytyy tietysti seuranhakuosastolta. Siis tietenkin puhtaasti käsikirjoittajan ja taiteilijan näkökulmasta.

Pakko käydä katsomassa tähän väliin, mitä Helsingin Craigslististä tällä hetkellä löytyy…

Äh, tylsää: naimisissa oleva nelikymppinen etsii panoseuraa. Joku etsii tyttöystävää. Kaupungissa oleva bisnesmies tarjoaa sinulle “eroottisen seikkailun 5 tähden hotellissa”. Joku etsii Suomesta vaimoa saadakseen kansalaisuuden.

Menen Pariisin Craigslistiin ja meno paranee heti. Ilmoituksiakin on rutkasti enemmän:

“Hei, olen menossa pienirintaisen tyttöystäväni kanssa todennäköisesti pian naimisiin, haluaisin sitä ennen kerran elämässä kokeilla kädellä, miltä tosi isot tissit tuntuvat”.

“Oletko turhautunut? Voit tulla potkaisemaan mua munille jos haluat.”

Seksispoileri

Se, miksi Samira Elagozin CRAIGSLIST ALLSTARS löytyy R&A -tärppilistaltani, ei kuitenkaan johdu siitä, miten mielenkiintoisia tyyppejä ja elämäntapoja Craigslististä löytyy. Olleellisinta on elokuvan tekotapa.

Elagozin Craigslist Allstars -elokuvan asetelmana on, että Elagoz pani Craigslistiin avoimen ilmoituksen, jossa kertoi olevansa 24-vuotias tyttö, joka haluaa kohdata tuntemattomien kanssa lyhyttä dokumenttielokuvaa varten. Elagoz kertoi ilmoituksessa, että hän tulisi henkilön kotiin kamera mukanaan. Henkilö itse tai Elagoz saisi käyttää kameraa samalla kun Elagoz ja henkilö tutustuisivat toisiinsa.

Kaikki Elagozin ilmoitukseen vastanneet olivat miehiä, enkä spoilaa elokuvaa kertomalla, että aika monella heistä oli seksiasiat mielessä.

Nyt lähestytään elokuvan ydintä. Se, mikä Elagozin elokuvassa on herättänyt myös kansainvälisen Elokuvafestivaalikentän (all hail elokuvafestivaalikenttä!) kiinnostuksen, on tapa, jolla Elagoz heittää itsensä osaksi elokuvaa sen sijaan, että asettuisi kuuntelijaksi tai pelkäksi havainnoijaksi kameransa kanssa.

Tuttuja sadisteja

Elokuvassa nähdään sperman makuexpertti, pehmoporno-ohjaaja, nettirunkkaaja-exhibitionisti ja paljon muuta. Pahimmillaan Craigslists Allstars voisi olla elokuva, joka tuo eteemme paheksuttavia pervoja, joita voisimme elokuvafestivaaliyleisönä hämmästellä ja joiden yläpuolelle voisimme asettua: Kamalaa! Sadismia! Runkkausta chatissa! Sidontaa! Sillä meidän seksielämämmehän on siveellistä ja Normaalia.

Ai niin – ja tietysti elokuvan juoneen kuuluisi, että nämä paheksuttavat pervot yrittäisivät tehdä nuoresta dokumentaristi-naisesta uhrin, mutta onneksi vahva dokumentaristi pitäisi puolensa ja täten kyseessä olisi Feministinen elokuva.

Mutta sen sijaan, että yleisönä voisimme asettua mukavasti elokuvan henkilöiden yläpuolelle ja seurata hyvän ja pahan taistelua tai nähdä kokoelman kiinnostavia henkilöpotretteja, Elagozin kanssa astumme noiden henkilöiden kanssa samaan tilaan.

Menemme heidän maailmansa ja Elagoz itse astuu elokuvansa sisään. Hänen otteensa ja lähestymistapansa kohtaamisiin elokuvan henkilöiden kanssa on kirkas, keskusteleva ja kunnioittava.

Lopputuloksena on katsojakokemus, joka itselleni toi tunteen siitä, että “hetkinen, mä tunnen ton sadisti-pianistin!”

Kenen katse?

Paradocs-festivaalin ohjelmoija Joost Daamen luonnehti, että Craigslist Allstars on kenties täydellinen esimerkki siitä, mitä on “female gaze”. Tästä olen eri mieltä.

Oletan, että Daamenin lausunto “female gazesta” viittaa feministiteoreetikko Laura Mulveyn lanseeraamaan käsitteeseen “male gaze”, jonka avulla Mulvey on avannut klassisten Hollywood-elokuvien tapaa kuvata naisia. Hollywood-elokuvien pyrkimys on, että katsoja samastuu päähenkilöön. Koska päähenkilöt ovat (olleet) näissä elokuvissa pääsääntöisesti heteromiehiä, kamera esittää naiset miehisestä näkökulmasta, miehen katseen ja/tai fetissien kohteena.

Elagozin elokuvalle osuvampi termi olisi “human gaze”. Craigslists Allstars purkaa male gazea, sen sijaan että asettaisi miehet “naisen katseen” tai naispäähenkilön luoman uuden samastuttavuussäännön alaisiksi.

Craigslists Allstarsissa kameran avulla käydään keskustelua, katse liikkuu. Kyseessä ei ole taistelu siitä, minkä sukupuolen katse on kyseessä.

Craigslistin Alfred

Craigslist Allstars on mun R&A-tärppi siksi, että sen herättämät ajatukset saisivat kirjottamaan aika paljon enemmänkin kuin tämän blogitekstin verran. Elokuvan konstailematon asenne seksuaalisuuteen sai mut ajattelemaan esimerkiksi Haysin ohjeiston (1930–1968) elokuviin jättämiä konventioita ja miten Hollywoodin moraalia varjelemaan luotu säännöstö heijastuu yhä siihen, miten seksuaalisuutta kuvataan elokuvissa. Millaisten sisäänrakennettujen sensuurimekanismien ympäröimänä yhä olemme. Tästä pitää jatkaa myöhemmin.

Craigslistin katsomisen jälkeen mieleen tuli mieleen mm. Lars von Trierin Nymphomaniac, ja se, miten hyvin Trier siinä kuvaa seksuaalisuutta. Ajattelin myös Hitchcockia, ja että oispa kivaa, että Alfred Hitchcock olis yksi Elagozin Allstars-henkilöistä.

Koska – gut feeling – mä oon aika varma, että jos male gaze -master Hitchcock eläisi nyt, hän olisi Craigslistissä.

Craigslist Allstars R&A:ssa
17.9. klo 16:00 Kino Engel 1
18.9. klo 21:00 Kinopalatsi 7
20.9. klo 18:30 Dubrovnik Bar
24.9. klo 21:00 Dubrovnik Bar