Jasper Pääkkönen vakuuttui yhdysvaltalaisten vesivoimalaitosten ympäristövaikutuksia ruotivasta dokumentista siinä määrin, että päätti tuoda elokuvan Suomeen.
DamNation kuvaa, kuinka yhdysvaltalaisten suhtautuminen vesivoimaan on muuttunut niiltä ajoilta, kun padot nähtiin suuren ja mahtavan maan voimakkuuden symboleina.
Kun aktivistit maalaavat purkamista symboloivia saksia ison padon seinään, jopa voimalaitoksen vartijat hehkuttavat väkivallatonta mielenilmausta. Elokuvan Suomeen tuova näyttelijä ja kalastusaktiivi Jasper Pääkkönen näkisi mielellään samanlaisia mielenilmauksia myös Suomessa.
”Ensimmäinen fiilis oli, että sama pitäisi tehdä Suomessa. Jos johonkin patoon Suomessa ilmestyy isot sakset, niin minä en sitä ole käynyt maalaamassa, mutta olen kyllä ensimmäisenä levittämässä sen ilosanomaa. Tällaiset rauhanomaiset mielenilmaukset ovat mahtavia.”
Pikkuvoimalat pois
Pääkkösen mielestä DamNationin näyttäminen Suomessa on tärkeää, koska dokumentissa kuvatut olosuhteet vastaavat Suomen tilannetta niin tarkasti.
”Meillä on järjettömän iso ongelma vesivoiman kanssa. Yli kolmestakymmenestä Itämereen laskevasta lohijoesta kaikki paitsi kaksi on padottu.
Pääkkönen ei aja kaikkien suomalaisten vesivoimaloiden purkamista – hän ei usko, että esimerkiksi Oulujoen vesivoimalaitosta noin vain purettaisiin. Pieniä vesivoimaloita hän lakkauttaisi sen sijaan tuota pikaa.
”Suomessa on iso määrä pienituottoisia, käytännössä täysin kannattamattomia vesivoimaloita, joita mielestäni voisi hyvin purkaa. Kuten DamNation osoittaa, niiden purkamisesta saatava hyöty on paljon isompi kun niiden säilyttämisestä saatava etu”, hän toteaa.
Esimerkkeinä Pääkkönen mainitsee Palokin voimalaitoksen Heinävedellä ja R&A:n yleisölle ehkä läheisemmän Vanhankaupunginkosken museovoimalaitoksen.
”Helsinki / Helsingfors on saanut nimensä siitä koskesta, joka on nyt tuon padon nostaman virtaamattoman suvantoaltaan alla. Jos Vanhankaupunginkoski purettaisiin, Helsinginkoski kilometrien matkalta palaisi takaisin vapaaksi virtaavaksi, kuohuvaksi koskeksi. Tällaisissa tapauksissa padon purkaminen on täysin realistinen ja varteenotettava vaihtoehto”, Pääkkönen lataa.
Kalatiet ovat ensimmäinen askel
Pääkkönen sanoo ymmärtävänsä, että sodan jälkeen piti rakentaa patoja sähkön saamiseksi. Mutta sitä hän ei anna anteeksi, että esimerkiksi Kemijoen patoihin ei rakennettu kalateitä, joiden kautta lohet olisivat pystyneet nousemaan kutupaikoilleen.
”Se on yksi Suomen suurimmista ympäristörikoksista, jota ilman Kemijoen lohikantaa ei olisi menetetty kärjistetysti yhden yön aikana.”
Pääkkösen mukaan kalateiden rakentaminen ja lohien vaellusreittien palauttaminen on välttämätöntä isoissa voimaloissa.
”Se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin, mutta meillä ei ole aikaa odottaa kolmeakymmentä vuotta, vaan muutoksen pitää syntyä nyt.”
Elokuva muutoksen moottorina
Pääkkönen toivoo, että DamNation voisi olla mukana synnyttämässä hänen janoamaansa muutosta.
”Elokuva puhuu asioista niiden oikeilla nimillä ilman kiihkoa, ilman valheellista propagandaa, vaan faktapohjaisesti ja toisaalta niin viihdyttävällä tavalla, että ihmiset haluaa sen katsoa.”
Pääkkönen uskoo, että kun kuluttajat oppivat enemmän vesivoimasta, he alkavat äänestää kukkarollaan.
”Suomessa ajatellaan, että vesivoima on vihreää koska se on uusiutuva energiamuoto, mutta itse sanoisin, että se on lähinnä myrkynvihreää. Tai lohenverenpunaista.”
DamNation-elokuvan tuottaja seminaarissa suomalaisesta vesivoimasta
Pääkkönen uskoo, että DamNationin näkemisen jälkeen kukaan ei pidä kalaportaatonta vesivoimaa ympäristöystävällisenä. Niinpä hän hankki elokuvan Suomen esitysoikeudet ja valmistelee Pekka Haaviston kanssa R&A-näytöksen yhteyteen järjestettävää korkean profiilin seminaaria vesivoiman ympäristövaikutuksista.
Seminaariin kutsutaan Suomen suurimpien vesivoimayhtiöiden vaikutusvaltaisia edustajia, poliitikkoja mahdollisimman monesta puolueesta sekä tutkijoita ja kalastus-, joki- ja virtavesiaktiiveja.
”Elokuvan tuottajan Matt Stoeckerin on tarkoitus puhua seminaarissa siitä, miksi DamNation tehtiin ja mikä on tilanne Jenkeissä patojen ja vesivoiman suhteen. Jenkeissä on tapahtunut suuri murros ihmisten suhtautumisessa, josta osittain tämä elokuvakin kertoo. Siellä puretaan patoja kiihtyvällä tahdilla, mikä on Suomessa täysin etäinen ja mahdoton ajatus nykypäivänä”, Pääkkönen kertoo.
Elokuvan rahoittajasta tuli kalakaveri
Jasper Pääkkönen kuuli ensimmäisen kerran DamNation-dokumentista sen rahoittajalta Yvon Chouinardilta. Chouinard on tunnetun ulkoiluvaatemerkki Patagonian perustaja, jonka yritystä käytetään usein esimerkkinä ympäristöystävällisestä bisneksestä, joka yrittää aidosti tehdä hyvää.
Pääkkönen yhdessä Yvon Chouinardin kanssa Yhdysvaltojen suurlähettilään Bruce Oreckin järjestämällä lounaalla.
Mies oli kuullut puhuttavan Pääkkösen kala-aktivismiin liittyvistä projekteista useasta suunnasta. Kun Chouinard oli välilaskulla Helsingissä kotimatkallaan Pohjois-Venäjältä taannoisen kalareissun jälkeen, hän kutsui yhdessä Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreckin kanssa Pääkkösen epämuodolliselle illalliselle suurlähetystöön. Tämän jälkeen Pääkkönen on tavannut Chouinardin muutaman otteeseen Yhdysvalloissa ja hänet kutsuttiin myös DamNation-elokuvan ensi-iltaan.
DamNation-levitys syntyi intohimosta
Pääkkönen vakuuttui näkemästään siinä määrin, että päätti hankkia elokuvan levitysoikeudet Suomessa. Koska elokuvan lipputulot investoidaan takaisiin vastaaviin projekteihin, ei Pääkkönenkään aio tehdä levityksellä bisnestä.
”En ota vastaan penniäkään. Tämä on minulle sydänasia ja haluan, että kaikki mitä Suomessa mahdollisesta lipunmyynneistä tai esitysoikeuksista tulee, menee suoraan eteenpäin hyvään asiaan.”
Pääkkönen kertoo, että sekä hänen että tuottajien pääprioriteetti on, että mahdollisimman moni näkisi elokuvan.
”Leffan tekijöille olisi tärkeämpää, että saan tämän suomalaiseen televisioon hyvälle ohjelmapaikalle vaikka ilmaiseksi, kuin että X-määrä ihmisiä – ehkä sadasosa katsojamäärästä – menisi leffateatteriin ja maksaisi siitä täyden hinnan.”
Pääkkönen sanoo, että DamNation-dokumentin levittäminen Suomessa ja seminaarin järjestäminen ovat hänelle intohimo eikä työ. Niinpä häntä tuskin nähdään uusien elokuvien maahantuojana.
”Ikävä kyllä en usko, että ihan lähitulevaisuudessa tulisi yhtä hienoa kaloihin liittyvää leffaa ulos. Toivotaan, että olen väärässä, mutta kyllä tämä näillä näkymin jää tämmöiseksi yhden kerran puristukseksi, joka olkoon sitten osa mun panosta Suomen vesistöille ja kalakannoille.”
Teksti: Kira Schroeder
Kuvat: DamNation ja Jasper Pääkkönen