Asian Cuts

  • Busan Still (52)

Aasialaisten elokuvien sarjassa nähdään tänä vuonna elokuvia Japanista, Etelä-Koreasta, Intiasta, Hongkongista, Filippiineiltä ja Singaporesta. Sion Sono yllättää absurdin sekopäisellä komedialla Love & Peace, ja Kiyoshi Kurosawa palaa piinaavalla lähiökauhuelokuvalla Creepy. Hong Won-chanin esikoisessa Office tavallinen toimisto muuttuu satiirisen psykotrillerin näyttämöksi, ja Yeon Sang-hon ensimmäisessä näytelmäelokuvassa zombiepidemia iskee junavaunuun. Park Chan-wookin The Handmaiden on ohjaajaltaan askel kesympään, muttei vähemmän värisyttävään suuntaan. Bollywood-iloittelua tarjoaa sukupuolirooleilla leikkivä Ki & Ka.

Kuva elokuvasta Train to Busan.

crp_main_image_b3_ok_0229
Sananmukaisesti creepy on kriminologian professori Takakuran ja hänen vaimonsa uusi naapuri. Takakuran selvittelemä perheen katoamismysteeri kietoutuu naapurilähiöön ja taattu Kiyoshi Kurosawan tyylinen lymyilevä kauhu valtaa valkokankaan.
Näytökset
Ki & Ka Poster Image 3
Kia ja Kabir avioituvat ja vaihtavat tiukassa istuvia perinteisiä sukupuolirooleja: mies jää hoitamaan kotia, kun taas nainen jatkaa uraunelmiensa määrätietoista tavoittelua ja elättää miestään. Kaikkia tämä ei miellytä. Värikylläinen ja viihdyttävä Bollywood-elokuva onnistuu roolien vaihdon avulla paljastamaan enemmän tai vähemmän näkyviä rakenteita.
Näytökset
THE HANDMAIDEN_Teaser Poster_Int'l
Väkivaltaa estetisoivana maalarina tunnetun korealaisen Park Chan-wookin viimeisin elokuva perustuu walesilaisen nykykirjailijan viktoriaaniseen rikosromaaniin. Park sijoittaa The Handmaidenin tapahtumat 1930-luvun Koreaan, missä taskuvarastyttö ujutetaan aatelisen japanilaisnaisen seuralaiseksi ja palvelijaksi.
Näytökset