Wild (2016)

  • Wild_2_Lilith Stangenberg_(c)_Heimatfilm
  • Wild_10_Lilith Stangenberg_(c)_Heimatfilm
  • Wild_16_Lilith Stangenberg_(c)_Nicolette Krebitz

Avokonttorin IT-tukihenkilöt ovat pukeutuneet ei-minkään-värisiin kauluspaitoihin. Pari kokoa liian suurissa vaatteissaan Ania ei näytä samalta kuin muut. Toimiston päädyssä sijaitsevan työhuoneen seinä tärähtelee esimies Boriksen viskoessa tavaroita sitä vasten. Ania nousee ylös, kävelee kahvikoneelle ja kiikuttaa kupillisen Borikselle. Seuraavana aamuna herätyskello soi 6:30, ja Ania lähtee kävelylle. Harmaan betoniviidakon laidalla sijaitsevassa puistossa vastaan tulee susi. Tuon suden Ania päättää pyydystää.

Nicolette Krebitzin käsikirjoittama ja ohjaama Wild on itseään selittelemätön, kenties vertauskuvallinen, kenties vain osiensa summasta rakentuva elokuva naisesta, joka etsii itseään ja tietään ulos urbaanin naisen roolista sekä länsimaisen hyvinvointiyhteiskunnan normeista. Tavanomainen siirtymätarina kaupunkiympäristöstä luontoon se ei kuitenkaan ole. Elokuvaa kannattelee Aniaa näyttelevän Lilith Stangenbergin pelkistetty, katsojan sielun mustaan aukkoon porautuva roolisuoritus, joka nostaa etualalle ajatuksia ihmisyyden yhdentekevyydestä. Ehkä Ania kokee seksuaalista tyydytystä kesyttämänsä suden kanssa, tai ehkäpä sittenkin rappukäytävän kaidetta pitkin liukuessaan. Ehkä tarkoitus ei olekaan löytää kaikelle erillistä merkitystä.

Suvi Nousiainen

  • Alkup. nimi:
  • Maa: Saksa
  • Kieli: saksa
  • Kesto: 97 min
  • Tekstitys: englanti
  • Ikäraja: K16
  • Levittäjä: The Match Factory
  • Kopion lähde: The Match Factory

Yhteistyössä

  • sponsori
NicoletteKrebitz_(C)_JoachimGern

Tutustu ohjaajaan

Nicolette Krebitz

Nicolette Krebitz (1971) on berliiniläinen näyttelijä ja elokuvaohjaaja, joka tunnetaan elokuvista The Tunnel (2001), Bandits (1997) ja High Maintenance (2007). New Order- ja Terranova-yhtyeiden levynkansissa poseerannut ja ”Cocoksi” kutsuttu Krebitz on osallistunut useasti saksalaisten ohjaajien yhteisprojekteihin ja ohjannut kokopitkät… Lue Nicolette Krebitz »